Úvod » O městě » Aktuálně » Novinky » Kruhový objezd pod náměstím Míru

Kruhový objezd pod náměstím Míru

8. 12. 2020

V průběhu roku 2020 se společnost SPORTES Svitavy s.r.o. rozhodla realizovat rekonstrukci kruhového objezdu u náměstí Míru, který byl dlouhodobě v neutěšeném stavu. Pro zhotovení projektu byla oslovena místní projekční kancelář, kdy jednou z podmínek byla přirozená návaznost na již zbudovanou a rekonstruovanou zeleň.

Stávající stav již několik let volal po obměně. Původní kompozici tvořily jen neperspektivní jedinci stromů a plošné výsadby již stárnoucích keřů. Obnova kruhového objezdu se tak stala velkou výzvou.
Kruhový objezd, někdy také nazýván rondel nebo okružní křižovatka, je typ křižovatky kruhového tvaru. Vyvýšený kruh uprostřed rozděluje celý prostor do několika jednoduchých křižovatek, čímž se pravidla i samotný průjezd tímto místem podstatně zjednoduší a urychlí a tím se zvýší bezpečnost a plynulost silničního provozu.

Podstatou přeměny byla myšlenka vnést do prostoru lehkost a uklidnění jako kontrast k již zrealizovaným druhově pestrým výsadbám na ulici Pražská, na kruhovém objezdu u gymnázia a na ulici T. G. Masaryka. V ploše došlo k vytvoření dvou zvýšených terénních modelací, a tím mezi nimi vznikla malá soutěska, kterou se rozlévá proud trsnatých trav. Na zmíněných modelacích porostou vícekmenné formy javorů, jejichž listy se v podzimních měsících zbarví do ohnivě červena. Kmínky javorů byly opatřeny bílým nátěrem, zabraňujícím vzniku mrazových trhlin. Podrostové patro těchto dřevin obsadí stálezelený skalník. Okraje kruhového objezdu budou tvořit velké plochy kontryhelů, kuklíků a bergénií. Plochy s trvalkami na jaře rozzáří cibuloviny. Podzimní aspekt bude doplněn bíle kvetoucími sasankami.

Novému ztvárnění výsadeb předcházela několikerá jednání o vhodnosti navrhovaného řešení do tak specifických prostor souvisejících s dopravním provozem. Projekt byl konzultován se správci podzemních inženýrských sítí, které pod křižovatkou vedou.  Záměr rekonstrukce kruhového objezdu byl projednán s Policií České republiky, Dopravní inspektorát ve Svitavách, který odsouhlasil předložený návrh. Řešení rekonstrukce křižovatky bylo provedeno dle Technických podmínek TP 135 – Projektování okružních křižovatek a je s nimi plně v souladu. Technické podmínky jsou vydány Ministerstvem dopravy ČR a výslovně se v nich uvádí, že středový ostrov má být vyvýšený, aby bylo zabráněno přímému průhledu křižovatkou. Kompletní Technické podmínky MDČR najdete na tomto odkazu.

Výše uvedené potvrzuje i Ředitelství silnic a dálnic České republiky, které jsme také s touto problematikou zkontaktovali za účelem konzultace. Citujeme z technických podmínek ministerstva dopravy: „Středový ostrov se doporučuje provést jako zvýšený, aby bylo zabráněno přímému průhledu křižovatkou. Zvýšení by mělo být nejméně 1,0 m. V ploše středového ostrova by se neměly nacházet pevné překážky a musí být proveden tak, aby byla v celé křižovatce dodržena délka rozhledu pro zastavení s důrazem na zajištění rozhledu na okružním pásu.“

Zde by někdo mohl namítat, že stromy se dají klasifikovat coby pevné překážky, ovšem to Ing. Michal Caudr z ŘSD ČR také dovysvětlil: „co se týče pevných překážek tak to v místech s malou rychlostí lze porušit, tudíž ve vašem případě stromy nevadí.“

„Vámi navržené úpravy se mi moc líbí. Průhled okružní křižovatkou je nežádoucí, jak je to napsáno i v technických podmínkách, tím pádem jednoznačně doporučujeme udělat středový ostrůvek neprůhledný a čím hezčí tím lepší,“ doplňuje odborník z ŘSD ČR.

Vyvýšený středový kruh tvoří přirozenou překážku, kolem které jezdí řidiči pomaleji. I v těchto místech sice dochází k dopravním nehodám, ty však mívají zpravidla jen lehké následky. Zatímco na klasické křižovatce se vozidla střetnou většinou v pravém úhlu nebo čelně, na „kruháči“ se jedná o boční nárazy. Výraznou roli zde hraje i rychlost jízdy vozidel. Výjimku tvoří nehody, kdy řidič z nějakého důvodu, nejčastěji nesoustředěním se na jízdu, středový kruh přehlédne.

Díky odbornosti všech zúčastněných stran tak došlo ke shodě a nyní už se můžeme těšit z hotového díla a sledovat jeho proměny v průběhu ročních období.

Na závěr přikládáme několik příkladů z různých zákoutí České republiky, kde okružní křižovatky mají obdobně řešené středové ostrovy:

 

 

 

SPORTES Svitavy, s.r.o., KRATĚNA Svitavy, s.r.o.

Vložil: Jiří Johanides